Panduan Lengkap Bisnes Aiskrim Yang Boleh Menjana RM5,000 Sebulan Secara Part-Time Di Hujung Minggu

Ya! Tahukah yang kalian boleh menjana ‘side-income’ setinggi RM5k sebulan hanya dengan menjalankan bisnes menjual aiskrim secara part-time di hujung minggu tanpa perlu berhenti kerja.

Saban tahun kehidupan semakin mencabar dari sudut ekonomi dan kos sara hidup. Pendapatan kurang, sedangkan keperluan hidup semakin banyak.

Kos hidup,baik makanan atau bukan makanan seperti yuran persekolahan anak, segala jenis bil, sewa rumah, harga minyak dan sebagainya semakin tinggi. Ia membebankan kehidupan.

Jika mengharapkan gaji kerja sedia ada, serius! Tidak akan cukup…. RM3000 ke bawah masih tidak cukup hidup di kota-kota terutama di Kuala Lumpur.

Namun kehidupan mesti diteruskan.

Rakyat Malaysia yang bijak tidak hanya mengeluh, sebaliknya sentiasa berfikir bagaimana cara nak selesaikan cabaran hidup ini. Salah satu caranya adalah menambah jumlah pendapatan.

Pendapatan tambahan ini mesti lah tidak mengganggu kerja utama yang memberikan pendapatan tetap bulanan.

Satu yang boleh saya syorkan ialah… kalian boleh mulakan Bisnes Aiskrim!

Bagusnya mulakan bisnes Aiskrim

Bisnes Aiskrim ini, antara salah satu sumber pendapatan sampingan yang:…

1# Modal memulakannya sangat kecil.

2# Tidak perlu mahir sangat untuk mulakan bisnes aiskrim.

3# Yang paling penting, ia tidak ganggu kerja sepenuh masa jika kalian sebagai seorang pekerja kerajaan atau swasta.

Siapa di sebalik bisnes aiskrim ini?

Siapa yang hebat menyembang tentang bisnes ni? Ada pengalaman ke? Betulkah bisnes aiskrim ni boleh memberikan pendapatan sampingan sehingga RM5k sebulan atau hanya retorik teori semata-mata?

Individu di sebalik bisnes aiskrim ini adalah Md Fadzirul Afiq.

Lebih dikenali sebagai Afiq Dato’ Rusly. Beliau anak kepada Dato’ Hj. Rusly Abdullah atau Chef Li yang digelar ramai berdasarkan tajuk buku yang ditulis Chef Li…‘Jutawan Senyap”. Ramai orang kenal Chef Li ini.

Mempunyai Diploma Seni Kulinari serta ijazah dalam bidang Gastronomy. Sepanjang terlibat dalambidang kulinari ini, beliau telah berjaya melatih hampir 15,000 usahawan makanan melalui Kursus Masakan Dan Memproses Makanan Chef Li.

Kini beliau mengorak langkah dengan memperkenalkan Teknik Masakan Komersil iaitu teknik masakan khusus untuk perniagaan. Teknik masakan ini mengamalkan teknik masakan yang cepat, tepat dan jimat

Kenapa panduan bisnes aiskrim ini dikeluarkan dan kenapa menjadi pilihan

Sebelum ini beliau mengeluarkan ebook, “Rahsia Menjana RM10k Sebulan Dengan Bisnes Burger”. Sambutan untuk ebook ini menggalakkan. Bestseller sejak 2014.

Ramai yang berjaya dengan bisnes burger ini. Namun yang berjaya adalah mereka yang sepenuh masa. Mereka yang ingin part-time, ‘sukar’ sedikit dalam bisnes burger ini.

Kerana itu Panduan Memulakan Bisnes Aiskrim ini dikeluarkan sebagai alternatif kepada mereka yang ‘sukar’ memulakan bisnes burger atau bisnes lain secara part-time.

Ini sebabnya kenapa bisnes aiskrim menjadi pilihan:…

1# Tidak perlukan gerai tetap.

Bisnes aiskrim tidak perlukan gerai tetap. Boleh gunakan motor atau basikal (roda tiga). Bonet kereta pun boleh atau van. Sesuai untuk berniaga di hujung minggu sahaja. Kalau gerai tetap, tentulah tidak dapat menarik pelanggan kalau sentiasa ditutup dan dibuka hujung minggu sahaja.

Dengan motor, basikal dan lainnya, kalian boleh berpindah randah tempat niaga. Mudah bergerak dan sediakan tempat kalau mendapat tempahan majlis kenduri dan sebagainya.

2# Alatan berniaganya mudah.

Bisnes aiskrim hanya perlukan setong aiskrim dan sedikit peralatan seperti cawan/mangkuk kertas, penyeduk dan sebagainya.

Tidak seperti bisnes burger dengan pelbagai alatan terutama peralatan besar seperti  dapur memasak dan penyimpanan daging.

3# Bahan mentah kurang sedikit dan mudah diurus.

Bahan mentah membuat aiskrim tidak banyak. Sekali beli boleh guna keseluruhannya bergantung sebanyak mana aiskrim yang kita ingin buat. Jika berlebih boleh disimpan dalam peti ais dan diguna minggu depan.

Berbanding bahan menjual burger. Jika tidak habis minggu ini, mungkin sudah tidak boleh disimpan untuk digunakan minggu depan. Ini membazir.

Bukankah kita hanya berniaga part-time di hujung minggu sahaja?

4# Sesuai untuk wanita.

Kelihatan comel kalau wanita menjual aiskrim. Lebih lagi bila menjual kepada kanak-kanak yang memang sukakan aiskrim dan menjual kepada sesama wanita. Wanita juga sukakan aiskrim.

Kelihatan kasar kalau wanita menjual burger. Melayan peminat burger yang rata-ratanya lelaki. Parah! Kalau lelaki ini miang dan menggatal. Namun tidak salahnya jika wanita menjual burger.

5# Sesuai untuk lelaki.

Ya, sesuai untuk lelaki juga. Lelaki boleh ‘pergi jauh’ sikit dari rumah untuk menjual. Boleh ambil tempahan yang ‘berat’ sikit seperti di kenduri atau majlis keramaian yang lain.

6# Tidak perlukan kemahiran memasak.

Menjual aiskrim tidak perlukan skill memasak. Hanya perlu pandai menceduk aiskrim sahaja. Hendak membuat aiskrim juga tidak perlukan kemahiran memasak. Ikut resepi betul-betul ketika membancuh…. aiskrim sudah siap.

Menjual burger perlukan kemahiran. Jika tidak daging akan terlebih masak atau tidak masak. Jangan tidak tahu, ada orang yang hendak buka api dapur gas pun tidak pandai.

7# Bisnes yang tidak meletihkan.

Hendak kata tidak meletihkan langsung, tentulah mustahil. Namun ia tidaklah meletihkan sangat seperti bisnes burger.

Tidak banyak yang hendak dikemas bila sudah selesai berniaga aiskrim. Cuma hanya perlu basuh tong aiskrim sahaja. Faham-faham sajalah apa yang hendak dikemas bila sudah selesai berniaga burger. Mengemas lagi. Membasuh lagi. Banyak kerja.

8# Modal mula bisnes yang rendah.

Kerana bahan mentah dan alatan yang diguna untuk bisnes aiskrim ini sedikit, jadi modalnya tentulah rendah dan sikit berbanding bila mahu memulakan bisnes burger.

Kerana 8 sebab inilah, maka tidak hairan kenapa majoriti warga asing seperti Bangladesh, Myanmar dan Pakistan suka jual aiskrim walau tidak fasih sangat berbahasa Melayu.

Kita tidak boleh tengok sahaja dan biarkan peluang membuat duit melalui bisnes aiskrim ini ‘dirampas’ oleh bukan warganegara.

Tetapi mungkin kalian masih ada kemusykilan untuk memulakan bisnes aiskrim ini walau tahu kelebihannya.

>> Di mana nak dapatkan ilmu bisnes aiskrim ni. Tak akan nak buat dan redah jual macam tu sahaja. Mesti ada strategi jualannya. Tidaklah nanti letih sahaja yang dapat.

>>Aiskrim Malaysia tahulah buat. Macam mana nak buat aiskrim macam Baskin Robbins tu?

>>Betul-betul boleh buat untung ke sampai RM5k sebulan? Atau hanya penyedap telinga je? Macam mana nak menjual sampai boleh dapat RM5k tu?

Dan segala persoalan yang merungsingkan seperti; mesin apa nak guna, bagaimana proses membuatnya terjawab di dalam panduan khas ini;…

Memperkenalkan… Ebook Bisnes Aiskrim – “Panduan Jana RM5k Sebulan Secara Part-time DenganBisnes Aiskrim!” (KLIK!!!)

panduan memulakan bisnes aiskrim

Untuk lebih kefahaman, ini serba sedikit info bab dalam ebook ini;…

BAB#PENDAHULUAN Kalian perlu tahu potensi bisnes aiskrim ini. Supaya kalian nampak hala tuju bisnes aiskrim ini walau dibuat secara part-time.

BAB #1 Berapa modal yang diperlukan dan bagaimana mengira margin keuntungan. Siapa yang mahu berniaga tidak mahu untung kan?

BAB #2 Bab ini antara yang ‘mahal’ ilmunya kerana kalian akan mengetahui bagaimana nak buat untuk mendapatkan RM5k sebulan dengan bisnes aiskrim ni. Kalau memancing, ada lubuk ikannya. Begitulah, kalian perlu tahu lubuk menjual,  supaya aiskrim yang kalian jual laku keras.

BAB #3 Persiapan-persiapan yang kalian perlu tahu sebelum memulakan bisnes aiskrim. Apa peralatan yang diperlukan. Aiskrim kan cepat cair. Jadi ada persediaan tertentu yang perlu dibuat, supaya kalian tidak menjual aiskrim cair!

BAB #4 Mulakan proses membuat aiskrim. Apa resepinya. Bagaimana mahu proses buat aiskrim dirumah. Bukan di kilang tau! Dan juga bukan ambil dari supplier. Aiskrim ni kena buat sendiri. Bila buat sendiri, barulah boleh dapat margin untung yang tinggi.

BAB #5 Kalian perlu tahu berapa jenis aiskrim di Malaysia ni. Kenapa ada aiskrim murah, ada juga yang mahal. Peniaga aiskrim tidak tahu tentang aiskrim…teruk tu!

Sebenarnya, ramai yang telah memiliki panduan Bisnes aiskrim ini. Ini antara pendapat mereka tentang ebook ini…

Kalian boleh bersama mereka yang telah berjaya menjalankan Bisnes Aiskrim ini. Kalian boleh bisnes sepenuh masa atau part-time hanya di hujung minggu.

>>KLIK UNTUK TAHU LEBIH LANJUT TENTANG BISNES AISKRIM INI <<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge